Częste granie w gry akcji wywołuje zanik komórek nerwowych w rejonie hipokampa, a tym samym zwiększa ryzyko rozwoju depresji, schizofrenii, zespołu stresu pourazowego, choroby Alzheimera i choroby Parkinsona - czytamy na łamach "Molecular Psychiatry".

Chociaż niektóre badania pokazują, że granie w gry komputerowe może pozytywnie wpływać na funkcjonowanie mózgu, np. poprawiać uwagę wzrokową i pamięć krótkotrwałą, naukowcy z Uniwersytetu Montrealskiego i Uniwersytetu McGill (Kanada) ostrzegają: polepszenie niektórych funkcji poznawczych może odbywać się kosztem utraty komórek nerwowych w hipokampie - rejonie mózgu odpowiedzialnym za pamięć epizodyczną i przestrzenną.
Wykazano, że zmniejszenie objętości istoty szarej (skupiska ciał komórek nerwowych) w hipokampie wiąże się z występowaniem demencji, choroby Parkinsona, choroby Alzheimera, depresji, schizofrenii i zespołu stresu pourazowego.
Według badaczy granie w gry komputerowe, zwłaszcza w gry akcji, stymuluje funkcjonowanie jądra ogoniastego - regulującego powstawanie nawyków i zawiadującego wykonywaniem codziennych czynności typu jedzenie i picie, ale również pływanie, czy jazda na rowerze. Niestety pobudzenie jądra ogoniastego pociąga za sobą spadek aktywności hipokampa, który - zupełnie jak mięśnie - zanika, gdy jest nieużywany.
Badacze zaprosili do laboratorium 100 ochotników. Najpierw ustalili, czy w trakcie poruszania się po wirtualnym labiryncie polegają oni raczej na informacjach o charakterze przestrzennym (korzystają z hipokampa), czy na wiedzy habitualnej - inaczej automatycznej (korzystają z jądra ogoniastego). Następnie polecili, by przez 90 godzin grali w gry akcji (np. Call of Duty) lub trójwymiarowe gry platformowe (np. Super Mario). Badanych poddano też neuroobrazowaniu mózgu.
Okazało się, że intensywne granie w gry akcji powodowało zanik komórek nerwowych w rejonie hipokampa u osób opierających się na wiedzy habitualnej. Granie w gry platformowe wywoływało z kolei wzrost objętości istoty szarej w hipokampie u wszystkich badanych.
- Wykazano, że stosowanie strategii przestrzennych podczas grania w gry komputerowe wiąże się ze wzrostem objętości istoty szarej w hipokampie, dlatego osoby polegające na wiedzy habitualnej powinny być zachęcane do używania strategii przestrzennych w celu zapobiegania negatywnym efektom w obrębie systemu hipokampalnego - podsumowują badacze. (PAP)
https://psychiatria.esculap.com/news/14 … ontent=L27
|