*** Życie w starszym wieku też może być radosne ***
Strony: 1
.
Pan Pitak mówił: "Rytm jest wszędzie" i wszyscy próbowali mówić w rytmie, ale najbardziej udało się to Szymonowi, który dzięki temu rytmowi może mówić normalnie. Dziękuję Panu Władysławowi, bo dzięki niemu nabrałem pewności siebie i nie boję się mówić.
Poniżej przedstawiamy konspekt powykonawczy terapii psychologiczno-logopedycznej , a następnie fragmenty wypowiedzi uczestników turnusu rehabilitacyjnego, który odbył się w sierpniu 2001 w Ośrodku ZHP "Perkoz" w Olsztynku:
Temat: Terapia logopedyczna z elementami psychoterapii poznawczo-behawioralnej, z zastosowaniem technik relaksacyjno-treningowych i ekspresji dramatycznej.
Autor: Towarzystwo Terapii i Kształcenia Mowy "LOGOS" w Koszalinie.
Miejsce: Integracyjny Turnus Rehabilitacyjny organizowany w wybranym ośrodku wypoczynkowym.
Czas: 10 dni zajęć terapeutycznych (150 minut dziennie z 2 przerwami po 10 minut)
Uczestnicy: Chłopcy w wieku 14-15 lat z zaburzoną płynnością mowy i zaburzeniami emocjonalnymi związanymi z wiekiem dorastania.
Wykonawca: mgr Władysław Pitak
Kwalifikacje wykonawcy: Certyfikat Min.Kult.i Sztuki - uprawnienia aktorskie w zakresie sztuki estradowej,
Absolutorium COMUK - uprawnienia instruktora teatralnego - I kat.
Magister pedagogiki k.o. - dyplom WSP Słupsk
Logopeda dyplomowany - Podyplomowe Studium Logopedyczne - Uniw.Gdański
Certyfikat Międzynarodowego Centrum Informacji i Dokumentacji technik Animacji Muzycznej w Bydgoszczy w zakresie muzykoterapii
Certyfikat Polskiej Fundacji Zaburzeń Mowy w Lublinie w zakresie psychoterapii rodzin
Certyfikat Polskiej Fundacji Zaburzeń Mowy w Lublinie w zakresie terapii jąkania wczesnodziecięcego.
Założenia terapeutyczne:
1.Terapia grupowa chłopców w wieku 14-15 lat z różnym stopniem zaburzenia płynności mowy i prawdopodobnymi zaburzeniami emocjonalnymi związanymi z wiekiem dorastania.
2.Zastosowanie wszechstronnego i spójnego, poznawczo-behawioralnego programu pomocy emocjonalnej i logopedycznej opartego na technikach relaksacyjno-treningowych, nowoczesnej teorii uczenia się i neurofizjologii,
3. Rozwijanie umiejętności rozwiązywania problemów życiowych poprzez zastosowanie technik symulacyjnych w następujących sferach:
behawioralna: relaks, wizualizacja, kształtowanie zdrowych nawyków, stosowanie się do uczenia, aktywne uczestnictwo w terapii, rekreacja, zachowania prozdrowotne (dieta, ruch itp.),
poznawcza: kształtowanie zdrowych myśli, przekonań i postaw- ich wpływ na emocje i wypowiedzi słowne, stawianie celów, rozwiązywanie problemów, obraz samego siebie,
emocjonalna: rozwijanie i utrzymywanie nadziei, skuteczne radzenie sobie z lękiem, przygnębieniem, złością, poczuciem bezradności; ponadto: przystosowanie i radzenie sobie z codziennymi stresami, rozwój "kompetencji emocjonalnej", skuteczne radzenie sobie w stanie kryzysu emocjonalnego, radzenie sobie z poczuciem winy,
duchowa: rozwój zdrowych przekonań duchowych/filozoficznych/ religijnych; odkrywanie znaczenia głębokiego spełnienia i sensu życia;
radość życia, społeczna i rodzinna: rozwój systemu wsparcia, stosowanie dostępnych źródeł wsparcia; rozwój umiejętności komunikowania się z bliskimi; wsparcie dla osób wspierających,
sfera fizyczna: dieta, aktywność fizyczna, zabawa i rekreacja.
>>> więcej: http://logos.dt.pl/muzykodrama08
Kontakt:
Towarzystwo Terapii i Kształcenia Mowy LOGOS
75-900 Koszalin
ul. Pieczarek 4
tel. 94-340-60-06
e-mail: biuro@logos.dt.pl
.
MUZYKODRAMA wg Władysława Pitaka
MUZYKODRAMA jest zabawą tematyczną, w której dziecko bawiąc się w maszynistę, lekarza , sklep lub szkołę, gra role określonych osób, reaguje zgodnie z przyjętymi wzorami.
W tej grze dziecko jest jednocześnie aktorem i reżyserem.
Przedmiot -- rekwizyty są przeważnie umowne, zastępcze ( liść jest talerzem, kasztany- ziemniakami, krzesło może być samolotem, patyk-koniem) .
Często ruchy i czynności, aczkolwiek umowne, odzwierciedlają wiernie rzeczywistość emocjonalną dziecka.
Muzykodrama jest projekcją sprzyjającą odreagowaniu. Dziecko może się „wygadać ", "wypłakać", wyładować napięcia nerwowe i konflikty uczuciowe, a jednocześnie pobudzić wyobraźnię, zdobyć i utrwalić wiedzę o świecie i o zjawiskach społecznych.
Podobnie jak w terapii dzieci, tak i z rodzicami można pracować przy pomocy technik muzyczno-dramatycznych. Muzyka może katalizować i sprzyjać wyzwoleniu zablokowanej energii emocjonalnej. Przy jej pomocy można nauczyć usuwać napięcie psychofizyczne.
W trakcie rozmaitych zadań muzycznych ( twórczych) można nauczyć się nowych zachowań społecznych i emocjonalnych. Można także wpływać na powstawanie intensywnych przeżyć piękna. Gdy chcemy pokazać matce czy ojcu odwrotną stronę ich silnych związków z innymi ludźmi , korzystamy z technik psychodramatycznych. Jeżeli w trakcie odgrywania sceny rodzic zorientuje się , że określona postawa poddana jest krytyce pozostałych członków grupy , to czasem bez głębszego wglądu staje się bardziej elastyczny w życiu .
Wszystkie zajęcia prowadzone są w Towarzystwie Terapii i Kształcenia Mowy LOGOS w Koszalinie,
tel.94-340-60-06
lub +48-600-809-254,
e-mail: biuro@logos.dt.pl,
strona: www.logos.pomorze.pl
Fragmenty filmów można również obejrzeć i pobrać ze stron:
www.logos.pomorze.pl/video/muzykodrama1.mp4
www.logos.pomorze.pl/video/muzykodrama2.mp4
.
https://www.youtube.com/watch?v=wbjoFEDq7rQ&t=182s
.
Offline
Strony: 1